Wtorki Naukowe

O Wtorkach NaukowychNajbliższe spotkaniaHarmonogram spotkań

Od roku 2002 na Wydziale organizowane są cotygodniowe „Spotkania Wtorkowe”, na których pracownicy Wydziału i zaproszeni goście z innych uczelni mogą podzielić się wynikami swoich ostatnich badań i przemyśleń teoretycznych. Ich pomysłodawczynią i niestrudzoną organizatorką przez 14 lat była Profesor Maria Lewicka. Od października 2016 r. organizatorką wtorków jest dr Magdalena Budziszewska. Spotkania Wtorkowe organizowane są zawsze o tej samej porze, we wtorki roku akademickiego, w czasie tzw. długiej przerwy w godz. 15.15-16.00. Odbywają się na parterze budynku w sali nr 1.

koziolek-1-z-logo-2-page-001 koziolek-2-z-logotypami-page-001

Wtorki Naukowe wrosły w klimat naszego Wydziału. Referentami byli zarówno profesorowie, jak i najmłodsi adepci nauki, zagraniczni goście, a także naukowcy wykładający na innych polskich uczelniach. Będziemy naszą ofertę wtorkową systematycznie poszerzać o nowe nazwiska i nowe dziedziny wiedzy. Zależy nam, aby „Wtorki” kojarzyły się ich uczestnikom nie ze sztywnym klimatem naukowej pompy, ale z atmosferą lekkości i zabawy, jaką powinna być dla nas przygoda z nauką. Dlatego spotkaniom naszym patronuje najbardziej nietypowa – ale jakże swojska – postać: zrodzony z wyobraźni Kornela Makuszyńskiego i powołany do życia przez Mariana Walentynowicza, wieczny wędrowiec i poszukiwacz przygód, Koziołek Matołek. Każdy referent otrzymuje zatem w nagrodę za swój występ jego podobiznę – Koziołka Matołka prosto z Pacanowa.

 

Wtorek Naukowy 24.01.2017 r. – prof. Janusz Grzelak

Dylematy społeczne

Na kolejnym spotkaniu wystąpi Profesor Janusz Grzelak i opowie o alokacji dóbr i dystrybucji kontroli w sytuacjach współzależności między interesem własnym a interesem wspólnym (rodziny, przyjaciół, mieszkańców okolicy, planety). Czego w takich sytuacjach chcemy i co robimy oraz o pułapkach eleganckich teorii.

Wtorek, 24 stycznia 2017, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 17.01.2017 r. – dr Daniel Geschke, Institute for Democracy and Civil Society, Jena, Germany

THE RE-CO-KIT: A (cognitive motivational) reality construction kit
17 stycznia dr Daniel Geschke nasz przyjaciel i wykładowca WISP z Institute for Democracy and Civil Society z Jeny w Niemczech opowie o swoich nowych pomysłach teoretycznych i liczy na dyskusję z nami. Ponieważ rola teorii jest niepomijalna, a dyskusja na poziomie teoretycznym jest stanowczo zbyt rzadką praktyką, zapowiada się nam ciekawy dyskusyjny wtorek. To spotkanie będzie w języku angielskim.

Abstract: We live in a post-consensus society, characterised by the pluralisation of perceptions, opinions, world-views and thus, “realities” people live in. New technological possibilities combined with the economic necessity of traditional and modern media to fulfil recipient’s needs increases the absolute amount of “realities” believed to be true. This purely theoretical talk presents an individual level, cognitive motivational approach on how individuals having access to unlimited information actively construct their differing realities. It represents an innovative combination of theoretical approaches from different academic fields: Social Constructivism, Uses and Gratifications Approach (Katz, 1962) and Cognitive Dissonance Theory (Festinger, 1957). Basic assumptions from these approaches are combined into a new theoretical framework. Its novelty, usefulness and possible empirical tests will be discussed jointly.

Wtorek, 17 stycznia 2017, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

Wtorek Naukowy 10.01.2017 r. – dr Wojciech DrathInstytut Psychologii UJ

W ramach wtorku naukowego dr Wojciech Drath z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego opowie o badaniach nad rozumieniem roli niewiedzy w procesie psychoterapii w kontekście doświadczeń praktykujących terapeutów. Badania jakościowe zostały wykonane przy użyciu metody IPA (interpretatywnej analizy fenomenologicznej) pozwalającej na pogłębione i wielowymiarowe opisanie tego zagadnienia.

Wtorek, 10 stycznia 2017, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 13.12.2016 r. – dr Artur Domurat

13-12-2016Schyłek p<0.05, BF>3? Ocena wiarygodności hipotez na podstawie czynnika bayesowskiego
W „klasycznej” statystyce nie ma przyjmowania hipotez. Podejmuje się decyzje o odrzuceniu lub nieodrzuceniu hipotezy zerowej. W wystąpieniu zostanie przedstawiony alternatywny sposób analizy danych z wykorzystaniem czynnika bayesowskiego, bezpośrednio wskazującego, która z dwóch hipotez (teorii, modeli itp.) lepiej wyjaśnia zaobserwowane dane.
Wtorek, 13 grudnia 2016, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 6.12. 2016 r. – dr hab. Karolina Safarzyńska, Wydział Nauk Ekonomicznych UW

06-12-2016Konflikt i współpraca międzygrupowa w dylemacie wspólnego pastwiska
Jak niepewność wobec zasobów naturalnych wpływa na prawdopodobieństwo konfliktu i współpracy w dylemacie wspólnego pastwiska? Czy niepewność eskaluje konflikty? Czy pomoc międzygrupowa może im zapobiegać? Przedstawione zostaną wyniki eksperymentu, gdzie uczestnicy przez 41 okresów eksploatują wspólnie odnawialne zasoby naturalne. W badaniu uwzględnione zostały 3 międzygrupowe czynniki: (1) obecność szoków pogodowych niszczących część zasobów; (2) obecność konfliktów międzygrupowych; (3) pomoc międzygrupową.

 

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 29.11.2016 r. – Do czego potrzebny jest Test Rozwoju Językowego TRJ?

29-11-2016Do czego potrzebny jest Test Rozwoju Językowego TRJ? Magdalena Kochańska (IBE), Magdalena Łuniewska (WPs UW), Natalia Banasik (WPs UW), Ewa Haman (WPs UW), Grzegorz Krajewski (WPs UW), Agnieszka Maryniak (WPs UW)

TRJ to pierwszy polski test psychometryczny, który pozwala na kompleksową ocenę wiedzy językowej (biernej i czynnej) w zakresie słownika, gramatyki i dyskursu u dzieci w wieku 4-8 lat. Test powstał wInstytucie Badań Edukacyjnych pod kierunkiem prof. Magdaleny Smoczyńskiej (Smoczyńska i in.,2015). TRJ bazuje na zadaniach wyboru i nazywania obrazków, powtarzania zdań i sprawdzających rozumienie dłuższego tekstu za pomocą pytań. Ma normy staninowe i centylowe, odrębne dla chłopców i dziewczynek, jak i ogólne. W zamyśle autorów TRJ ma służyć do diagnozy zaburzeń językowych, jednak żadne grupy kliniczne nie były nim do tej pory systematycznie badane. TRJ został udostępniony nieodpłatnie wszystkim poradniom psychologiczno-pedagogicznym wPolsce, a obecnie jest dostępny w ramach szkoleń prowadzonych przez IBE. Po roku od wprowadzenia testu na rynek zastanowimy się czy i do czego się przydaje, jakie są jego mocne i słabe strony.

Wtorek, 29 listopada 2016, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

 

 

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 22.11.2016 r. – prof. Helena Rempała (Ohio State University, Columbus)

22-11-2016Jak dorosnę zostanę psychologiem klinicznym, amerykańskim psychologiem klinicznym.
Zawód psychologa klinicznego w USA niesie ze sobą znaczne przywileje i prestiż ale i poważne obowiązki. Przygotowanie do zawodu jest długie (około 8.5 roku mija zanim przystępujemy do ostatnich egzaminów licencjackich) i kosztowne. APA nieustannie monitoruje powstawanie nowych programów i  praktyk zawodowych aby utrzymać jak najwyższy poziom zawodu, niezależnie od Stanu i ośrodka szkolenia. Ta w teorii godna pochwały praktyka igra z delikatna równowagą podaży i popytu na usługi psychologów klinicznych. Obecny wykład ma na celu przedstawienie procesu kształcenia amerykańskich psychologów klinicznych ze zwróceniem szczególnej uwagi na kluczowe decyzje stawiane przez ów proces przed przyszłymi psychologami.

Wtorek, 22 listopada 2016, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

 

Wtorek Naukowy 15.11.2016 r. – Professor Meetu Khosla, PhD, University of Delhi


15-11-2016Role of Emotions in Human Development and Growth: an Intercultural Perspective
Emotions provide an essence to our existence. The development of Basic and Moral emotions make life meaningful and yet complex. The distinctive perspectives of emotion generation and regulation from Indian and Western view points will help to enrich and deepen our understanding of the role emotions play in our growth and development.

Wtorek, 15 listopada 2016, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

 

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 8.11.2016 r. – mgr Maria Babińska i dr hab. Michał Bilewicz, prof. UW

08-11-2016Między Wielką Pokutą a Czarnym Protestem. Co kształtuje przekonania Polaków na temat aborcji i życia prenatalnego?
W ostatnich tygodniach kwestie regulacji prawnych odnoszących się do życia prenatalnego stały się podstawą zaognionego konfliktu społecznego w Polsce. Jest to dobrą okazją do zastanowienia się, jak dyskurs na temat życia prenatalnego (antropomorfizujący vs. dehumanizujący) może odbijać przekonania Polaków – ale też w jakim stopniu wpływa on na stosunek do prawa regulującego dopuszczalność przerywania ciąży. Przedstawiona zostanie seria badań korelacyjnych eksperymentalnych, które pozwolą nam nieco wyjaśnić, jak doszło do przesunięcia postaw Polaków na temat życia prenatalnego. 

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 25.10.2016 r. – dr hab Adam Tarnowski, prof. UW

25-10-2016Żeby Etiudy były Rewolucyjne – o pisaniu projektów NCN i NCBiR
Spotkanie poświęcone będzie praktycznym wskazówkom pisania projektów badawczych, omijaniu raf formalnych, właściwemu doborowi konkursów do zainteresowań badawczych i temperamentu naukowego. Zaproszeni są wszyscy którzy myślą (nawet bardzo ogólnie) o ubieganiu się o granty. Omówimy także wsparcie dla tych, którzy zdecydują się pisać aplikacje do grudniowych konkursów.

Wtorek, 25 października 2016, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 18.10.2016 r. – dr Wouter de Raad

18-10-2016How to increase teaching quality and student satisfaction with a few simple steps?

Teaching quality and student satisfaction very much depend on class processes and on methods of assessment. Common problems in courses include class discussions that suffer from a lack of student involvement, student presentations that lack clarity, and group work that is graded without being sensitive to the individual contributions of students. These and other issues can be improved with surprisingly easy methods. In this talk I will discuss several of these methods.

Wtorek, 18 października 2016, godz. 15.15-16.00, sala nr 1 lub aula w przypadku tłumów

 

 

 

 

Wtorek Naukowy 11.10.2016 r. – doc. dr Rytis Pakrosnis & doc. dr Viktorija Čepukienė, Vytautas Magnus University, LITWA

11-10-2016-2

Potential benefits of the unguided internet-based solution-focused self-help program for improving university students’ psychosocial functioning – doc. dr Rytis Pakrosnis & doc. dr Viktorija Čepukienė, Vytautas Magnus University, LITWA

Krótkoterminowa terapia skoncentrowana na rozwiązaniu (Solution-Focused Brief Therapy, SFBT) jest podejściem terapeutycznym zyskującym na popularności na całym świecie i obecnym także w Polsce. Goście z Litwy, z Vytautas Magnus University doc. dr Rytis Pakrosnis & doc. dr Viktorija Čepukienė są specjalistami od tego podejścia i jego nauczycielami na Warsaw International Studies in Psychology (WISP). W ramach pierwszego w nowym roku wtorku naukowego opowiedzą o swoich doświadczeniach i o badaniach nad internetowym programem wspierającym studentów opartym na tym podejściu.

Wtorek, 11 października 2016, godz. 15.15-16.00, sala nr 1, lub aula w przypadku tłumów

10 stycznia dr Wojciech Drath

Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego

Idea i praktyka niewiedzenia w psychoterapii

 

17 stycznia dr Daniel Geschke

Institute for Democracy and Civil Society, Jena, Germany

THE RE-CO-KIT: A (cognitive motivational) reality construction kit

24 stycznia prof. Janusz Grzelak

Dylematy społeczne