Tomaszewski Piotr

Tytuł naukowy: dr hab.
Stanowisko: adiunkt
Jednostka: Pracownia Badań nad Polskim Językiem Migowym i Komunikacją Głuchych, Katedra Psychologii Rehabilitacyjnej
E-mail: piotr.tomaszewski@psych.uw.edu.pl
Telefon: ---
Pokój: 216
Dyżury: poniedziałek 15.15-17.15 wtorek 12.00-14.00
Działalność naukowa

Główne zainteresowania naukowe:

struktura polskiego języka migowego (PJM) i amerykańskiego języka migowego (ASL) – fonologia, morfologia, leksykon, składnia, semantyka i dyskurs; uniwersalia językowe a modalność języka; dynamika procesów ewolucji języka migowego (zmiany strukturalne i gramatykalizacja słów migowych); gestowe koncepcje powstania języka; mechanizmy przyswajania przez małe dziecko głuche języka migowego i mówionego w różnych warunkach stymulacji językowej; rozwój poznawczy dziecka głuchego; bimodalna dwujęzyczność typu migowo-pisanego oraz migowo-mówionego; technologia implantów ślimakowych a rozwój dzieci głuchych; różne formy dyskryminacji ze względu na głuchotę; zjawisko audyzmu a kultura Głuchych; niepełnosprawność w kontekście socjokulturowym.

Prywatna strona: https://uw.academia.edu/PTomaszewski

Wybrane publikacje:

 

Tomaszewski, P., Krzysztofiak, P., Moroń, E.  (złożony do druku). Otwórzmy się na nowy paradygmat głuchoty… W: J. Kobosko, P. Wojda (red.), Diagnoza i terapia dzieci z uszkodzeniami słuchu – podejście interdyscyplinarne.

Tomaszewski P., Moroń, E. (złożony do druku). Quo vadimus? Paradygmaty głuchoty a ich zmiany we współczesnym świecie. W: J. Kowalska, R. Dziurla, K. Bargiel-Matuszewicz (red.), Kultura, rehabilitacja i zdrowie. Wydawnictwo UW.

Tomaszewski P., Wieczorek, R. (złożony do druku). Audyzm jako forma opresji społecznej. W: J. Kowalska, R. Dziurla, K. Bargiel-Matuszewicz (red.), Kultura, rehabilitacja i zdrowie. Wydawnictwo UW.

Tomaszewski P., Moroń, E. (w druku). W poszukiwaniu eklektycznego paradygmatu edukacji głuchych. Studia Edukacyjne.

Tomaszewski, P. (w druku). Implanty ślimakowe – etyka a wybórKultura-Społeczeństwo-Edukacja.

Tomaszewski P., Kotowska K., Krzysztofiak, P. (w druku). Paradygmaty tożsamości u głuchych: przegląd wybranych koncepcji. W: E. Woźnicka (red.), Edukacja niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Tomaszewski, P., Wieczorek, R. (2016). Głusi a zjawisko audyzmu. Maszynopis niepublikowany. Pracownia Badań nad Polskim Językiem Migowym i Komunikacją Głuchych, Katedra Psychologii Zdrowia i Rehabilitacji Wydziału Psychologii UW.

Tomaszewski, P., Wieczorek, R. (2016). Kropla drąży skałę. Ku depatologizacji głuchoty. W: H. Wrona-Polańska, E. Pisula, K. Bargiel-Matusiewicz (red.), Zdrowie i choroba w kontekście funkcjonowania społecznego i zawodowego. Wyd. UW.

Tomaszewski, P. (2015). Constraints on negative prefixation in Polish Sign Language. PLoS ONE 10(11): e0143574. doi:10.1371/journal.pone.0143574

Tomaszewski, P., Piekot, T. (2015). Język migowy w perspektywie socjolingwistycznej. Socjolingwistyka, 29, 63-87.

Potrzebka, W., Moroń, E., Tomaszewski, P, Piekot, T. (2015). Implantacja ślimakowa w perspektywie krytycznej. W: K. Bargiel-Matusiewicz, P. Tomaszewski, Pisula, E. (red.). Kulturowe oraz społeczne aspekty zdrowia i obrazu ciała. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Bargiel-Matusiewicz, K. Tomaszewski, P., Pisula, E. (red.) (2015). Kulturowe oraz społeczne aspekty zdrowia i obrazu ciała. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Tomaszewski, P. (2015). Rozwijanie kompetencji socjokulturowej w nauczaniu polskiego języka migowego. W: P. Tomaszewski,  K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula (red.), Społeczne i kulturowe aspekty zdrowia i niepełnosprawności. Wyd. UW.

Tomaszewski, P., Bargiel-Matusiewicz, K., Pisula, E. (2015). Między patologią a kulturą: Społeczne uwarunkowania niepełnosprawności. W: P. Tomaszewski, K. Bargiel-Matusiewicz, E. Pisula, (red.), Kulturowe i społeczne  aspekty zdrowia i niepełnosprawności. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Tomaszewski, P., Bargiel-Matusiewicz, K. Pisula, E. (red.) (2015). Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Tomaszewski, P., Sak, M. (2014). Is it possible to educate deaf children bilingually in Poland? W: M. Olpińska-Szkiełko, Bertelle, L.  (red.), Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Peter Lang Publishing Group.

Tarwacka, A., Tomaszewski, P., Szymańska, J., Bokus, B. (2014). Deaf children building narrative texts. Effect of adult-shared vs. nonshared perception of a picture story. Psychology of Language and Communication, 18 (2), 149-177.

Tomaszewski, P. Ruszkowska, A. (2014) Analiza zachowań językowych i komunikacyjnych u głuchych i słyszących przedszkolaków w sytuacji zabawy. W: M. Sak (red.), Deaf Studies w Polsce. Tom 1. Łódź: Wydawnictwo Polskiego Związku Głuchych.

Tomaszewski, P. (2014). Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci głuchych. W: M. Sak (red.), Edukacja głuchych. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Tomaszewski, P. (2011). Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego. W: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Kurcz, I., Tomaszewski, P. (2011). Powstanie i ewolucja języka. W: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Tomaszewski, P. (2010). Fonologia wizualna polskiego języka migowego. Wydawnictwo MATRIX.

Tomaszewski, P., Farris, M. (2010). Not by the hands alone: Function of non-manual features in Polish Sign Language. W: B. Bokus (red.), Studies in the psychology of language and communication. Warsaw: Matrix.

Tomaszewski, P. (2009). How homesigners use peer-group pidgin to deal with communication breakdown. W: E. Pisula, P. Tomaszewski (red.), New ideas in studying and supporting development of exceptional people. Warsaw University Press.

Pisula, E., Tomaszewski, P. (red.) (2009). New ideas in studying and supporting development of exceptional people. Warsaw University Press.

Tomaszewski, P. (2008). Child visual discourse: The use of language, gestures, and vocalizations by deaf preschoolers. Polish Psychological Bulletin, 39 (1), 9-18.

Tomaszewski, P. (2008). Interactions of deaf preschoolers: a comparison of the communicative behaviors of deaf children of deaf parents and of deaf children of hearing parents. Psychology of Language and Communication, 12 (2), 69-87.

Tomaszewski, P. (2008). Co z mową głośną w wychowaniu dwujęzycznym dzieci głuchych? W: J. Porayski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.

Tomaszewski, P. (2007). Głuchota a zaburzenia zachowania dziecka: wyzwanie dla rodziców słyszących. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Wyd. HARMONIA, Gdańsk

Tomaszewski, P., Bandurski, M. (2007). Rozwój językowy i poznawczy dzieci głuchych a strategie wychowawcze ich rodziców. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.) Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Tomaszewski, P., Rosik, P. (2007). Sygnały niemanualne a zdania złożone w Polskim Języku Migowym: Gramatyka twarzy. Poradnik Językowy, 2,  64-80.

Tomaszewski, P., Rosik, P. (2007). Sygnały niemanualne a zdania pojedyncze w Polskim Języku Migowym: Gramatyka twarzy. Poradnik Językowy, 1,  33-49.

Tomaszewski, P. (2006). From iconicity to arbitrariness: How do gestures become signs in peer-group pidgin. Psychology of Language and Communication, 10 (2),28-59.

Tomaszewski, P. (2006). Przyswajanie języka migowego przez dzieci głuche w różnych warunkach stymulacji językowej. W: T. Gałkowski, E. Pisula (red.) Wprowadzenie do psychologii rehabilitacyjnej. Warszawa: Wyd. UW.

Tomaszewski, P. (2006). Dialog versus monolog: Jak podtrzymywać kontakt wzrokowy z dzieckiem głuchym? Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 43-56.

Tomaszewski, P. (2005). Mówić czy migać? Prawo dziecka głuchego do wychowania dwujęzycznego. W: D. Gorajewska (red.) Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian. Wydawnictwo: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa

Tomaszewski, P. (2005). Polski język migowy w nauczaniu dwujęzy­cznym dzieci głuchych. Studia Pragmalingwistyczne, 4, 33-58.

Tomaszewski, P. (2005). Rola wychowania dwujęzycznego w procesie depatologizacji głuchoty. Polskie Forum Psychologiczne, 10 (2), 174-190.

Tomaszewski, P. (2005). Język dzieci głuchych – wskazówki dla edukacji szkolnej. Szkoła Specjalna, 3, 167-181.

Tomaszewski, P. (2005). O niektórych elementach morfologii Polskiego Języka Migowego: zapożyczenia. Poradnik Językowy, 3, 44-62.

Tomaszewski, P. (2005). O niektórych elementach morfologii Polskiego Języka Migowego: złożenia. Poradnik Językowy, 2, 59-75.

Tomaszewski, P. (2004). Polski język migowy – mity i fakty. Poradnik Językowy, 6, 59-72.

Tomaszewski, P. (2003). Przyswajanie języka migowego przez dziecko głuche rodziców głuchych. Przegląd Psychologiczny, 46, 1, 101-128.

Tomaszewski, P., Gałkowski, T., Rosik, P. (2002). Nauczanie Polskiego Języka Migowego jako obcego języka: Czy osoby słyszące mogą przyswoić język wizualny? Czasopismo Psychologiczne, 8 (1), 7-20.

Tomaszewski, P., Rosik, P. (2002). Czy polski język migowy jest prawdziwym językiem? W: G. Jastrzębowska, Z. Tarkowski (red.) Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność. Komunikacja. Terapia.  Wyd. Fundacja ORATOR, Lublin

Tomaszewski, P. (2002). Zaburzenia komunikacji a problemy emocjonalne dziecka głuchego. W: J. Rola, M. Zalewska (red.) Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Tomaszewski, P. (2001). Sign language development in young deaf children. Psychology of language and Communication, 5 (1), 67-80.

Tomaszewski, P., Łukasiewicz, A., Gałkowski, T. (2000). Rola gestów i znaków migowych w roz­woju twórczości językowej dziecka głuchego.  Audiofonologia, 17, 75-86.

Tomaszewski, P. (2000). Rozwój językowy dziecka głuchego: wnioski dla edukacji szkolnej. Audiofonologia, 16, 21-57.

Działalność dydaktyczna

Na Wydziale Psychologii UW prowadzi kursy „Podstawy komunikowania się w Polskim Języku Migowym”, „Wprowadzenie do społeczności głuchych i ich języka”. Na studiach podyplomowych „Rehabilitacja dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi” prowadzi zajęcia „Metodyka pracy z dziećmi z głuchotą”. Opiekuje się pracami rocznymi i prowadzi seminarium magisterskie z zakresu rozwoju psychicznego dziecka głuchego, pomocy psychologicznej rodzinie z dzieckiem głuchym, struktury polskiego języka migowego, kultury Głuchych, różnych form dyskryminacji ze względu na głuchotę i niepełnosprawność (audyzm, ableizm, handicapizm). Jest kierownikiem Pracowni Badań nad Polskim Językiem Migowym i Komunikacją Głuchych na Wydziale Psychologii UW (strona pracowni w przygotowaniu: http://psych.uw.edu.pl/migowy/).

Działalność organizacyjna
  • kierownik Pracowni Badań nad PJM i Komunikacją Głuchych
  • członek Rady Wydziału Psychologii UW